Hearing i Riksdagen i Sverige: Sådan fjernes grænsehindringer for betalingstjenester i Norden
Den 7. maj samledes politikere, myndigheder, banker og erhvervsaktører i Sveriges Riksdag for at diskutere et voksende problem i Norden: vanskelighederne for privatpersoner og virksomheder med at bruge grænseoverskridende betalingstjenester.
Initiativet kommer fra Nordisk Råds Grænsehindringsgruppe, som ønsker at belyse og afhjælpe hindringer, der gør hverdagen vanskelig for nordboere, der bevæger sig, arbejder eller driver virksomhed på tværs af landegrænserne.
Problem: Bankkonti og betalinger stopper ved grænsen
Nordisk Råds Grænsehindringsgruppe gennemførte i efteråret en undersøgelse med over 2.000 respondenter. Gennem undersøgelsen, som mange af jer, der besøger Øresunddirekts hjemmeside, besvarede, beretter de nordiske borgere om praktiske hindringer, når de forsøger at åbne bankkonti i et andet nordisk land eller foretage overførsler og betalinger på tværs af landegrænserne. På trods af den geografiske og kulturelle nærhed mellem landene er regler, tekniske løsninger og sikkerhedskrav ofte forskellige – hvilket fører til besværlige processer, ekstra omkostninger og i nogle tilfælde udelukkelse fra vigtige tjenester.
Situationen er særligt udfordrende for grænsependlere og iværksættere, der arbejder i flere nordiske lande. Disse grupper er afhængige af smidige og pålidelige betalingsstrømme, men støder ofte på praktiske vanskeligheder – fra identitetsverifikation til inkompatible betalingssystemer.
Løsningsforslag: Samarbejde, harmonisering og teknologi
Hearingens program var opdelt i to temablokke. Om formiddagen var der fokus på grundlæggende banktjenester: hvordan åbner man en bankkonto på tværs af grænserne, og hvordan skaber man enkle og sikre overførsler mellem lande? Om eftermiddagen var fokus rettet mod mobile betalingstjenester, for eksempel Swish og Vipps, som mange oplever ikke fungerer problemfrit, når man befinder sig i et andet nordisk land.
Mulige løsninger, der blev diskuteret, omfattede:
- Tilpasning af regelværk og øget samarbejde mellem finansmyndigheder i de nordiske lande.
- Fælles tekniske standarder for mobilbetalinger og digital identifikation.
- Udvidet interoperabilitet mellem nationale betalingsapps, så Swish-brugere f.eks. kan betale med Vipps eller MobilePay – og omvendt.
- Informationskampagner og støtte til grænsependlere for at lette de praktiske skridt ved skift af bank eller registrering af konto.
Bredt engagement
Blandt talerne var blandt andre Nordisk Råds præsident Heléne Björklund (S), parlamentsmedlem i Sverige Johan Hultberg (M), finansminister i Sverige Niklas Wykman (M) og repræsentanter fra f.eks. Swish, Vipps & Mobilepay. Moderator for dagen var Jan Wifstrand. Deltagere fra banker, ministerier, Finansinspektionen, erhvervslivet og organisationer som fx Danske Torpare bidrog også med både erfaringer og løsningsforslag. Øresunddirekt var også til stede.
Konklusion
Formålet med høringen var at tage et skridt nærmere et integreret nordisk betalingsmarked. I en region, der gerne fremhæver sit fællesskab, burde det ikke være svært at betale naboens regning – men i dag er det netop det, det er. Spørgsmålet er nu, om de politiske og tekniske løsninger kan indhente virkeligheden. Vi konstaterer, at både behovet og den politiske vilje er til stede.