Jesper fandt sin nye arbejdsgiver i Sverige
Jesper er en dansk IT-specialist, der fandt sit nye job i den svenske spilindustri. Her deler han sine erfaringer med jobsøgning, pendling og de praktiske udfordringer, man kan møde som dansk medarbejder i Sverige.
Den svenske spilindustri er i rivende udvikling, og det giver gode muligheder for arbejdssøgende med IT-uddannelser – især inden for spilbranchen. Derfor vælger flere danskere at kigge mod Sverige, når de søger nye jobmuligheder.
En af dem er Jesper, som for nylig har taget springet over Sundet og landet jobbet som business development manager hos Game Habitat.
Jesper bor på Amager med sine tre børn og er nu en af de mange pendlere, der flere gange om ugen tager turen over Øresundsbroen. Som han selv siger, tager turen kun 20 minutter – “når toget altså kommer til tiden.”
Det stod ikke skrevet i stjernerne, at Jespers næste job skulle findes i Sverige. Men et opslag på LinkedIn og vejledning fra Øresunddirekt ændrede hans plan.
Det var såmænd et opslag på LinkedIn. Jeg kendte dog min nye arbejdsgiver i forvejen, og har besøgt dem, da de arbejder indenfor mit felt og har et rigtig godt ry.
Udfordringer som dansk pendler
Det er ikke altid lige til at få job på den anden side af Øresund. Der kan opstå både praktiske og administrative udfordringer – især når man bor i Danmark og arbejder i Sverige.
Som mange andre danskere havde Jesper fx problemer med at få svensk BankID. Er du ikke svensk statsborger, kan det være svært at få udstedt et BankID, selvom mange arbejdsgivere bruger det i deres regnskabs- og faktureringssystemer.
Han nævner også andre udfordringer:
Skat, registrering og lønudbetaling. Systemerne på både den svenske og danske side er meget træge, og snakker ikke altid så godt sammen. Desuden kan reglerne være uklare og ikke særligt håndfaste, men beror ofte på individuelle vurderinger på hver side af sundet.
Hvor går man hen med spørgsmål?
Det kan være svært at gennemskue, hvor man skal søge svar – især når spørgsmålene ligger i krydsfeltet mellem danske og svenske myndigheder.
Jesper kontaktede flere gange danske myndigheder telefonisk, men blev ofte stillet videre uden at få konkrete svar, fordi hans sag var kompleks. Han søgte også information online hos både danske og svenske myndigheder.
Men én ting var han sikker på: Øresunddirekt kan hjælpe danskere med deres grænserelaterede spørgsmål og udfordringer.
Efter en samtale med Øresunddirekts informationscenter i Malmø følte han sig klar til at skrive under på sin nye ansættelse:
Jeg har indledende fået noget hjælp hos Øresunddirekt, hvilket var grunden til, at jeg overhovedet turde skrive under på ansættelseskontrakten.
Hvad ville Jesper gøre anderledes næste gang?
Da Jesper blev spurgt om, hvad han ville gøre anderledes, hvis han skulle igennem processen igen, var svaret klart:
Han ville have bedre styr på sine skatteforhold fra start. Et godt råd er derfor at tage tidlig kontakt til Øresunddirekt, så du hurtigt kan få overblik over reglerne.
Første oplevelser af arbejdslivet i Sverige
Selvom der er mange ligheder mellem Danmark og Sverige, er der også forskelle, som nye pendlere lægger mærke til.
“Egentligt synes jeg ikke, at der er den store forskel. Men jeg har også den fordel, at jeg er kommet ind i et team som i forvejen er internationalt, og hvor arbejdssproget er engelsk – så der er ikke den store sprogbarriere. Og ellers synes jeg bare, at folk er flinke herovre.”
Han fremhæver ét område, der fungerer bedre for ham i Sverige:
Måske er det værd at nævne, at fordi der er bedre regler for barns sygedag herovre, så er det noget lettere at få til at fungere. Ikke mindst når man har tre små børn.
Overvejer du også at arbejde i Sverige?
Vi har samlet guides og artikler til dig, der søger job i Sverige. Her kan du læse om jobsøgning, ansættelsesvilkår, skat, social sikring og meget mere.
Læs vores guide om at søge job i Sverige