Ikke-EU-statsborgere har udfordringer med grænsependling mellem Sverige og Danmark
Både Sverige og Danmark har besluttet, at opholdstilladelse ikke kan gives på baggrund af arbejdstilladelse i det andet land. En person fra et land uden for EU (EES/Schweiz), som har opholds- og arbejdstilladelse i Sverige, kan derfor ikke arbejde i Danmark. På samme måde kan en ikke-EU-statsborger, med arbejdstilladelse i Danmark, ikke flytte over til Sverige, uden at den danske opholds- og arbejdstilladelse går tabt.
Status på grænsehindring: Registreret i grænsehindringsdatabasen
Dette problem er registreret som en grænsehindring i Nordisk Ministerråds gränsehindringsdatabase og prioriteret af grænsehindringsrådet.
Personer, som kommer fra lande udenfor EU og EES, kan ikke bosætte sig på den ene side af Øresund og arbejde på den anden side. Dette pga. regler, der tilskriver, at personer med opholdstilladelse til et EU-land ikke har ret til at bosætte sig/arbejde i et andet EU-land. Dette påvirker desuden firmaer og offentlige virksomheder, som søger arbejdskraft, men ikke kan ansætte tredjelands-statsborgere fra den anden side af Øresund.
Der findes store mængder uudnyttet arbejdskraft i Øresundsregionen, som ville kunne anvendes, hvis denne grænsehindring blev løst. I et studie fra 2012 anskuer Copenhagen Economics, at ca. 50 000 ikke-EU-statsborgere er bosatte i Skåne. Af disse tilhører ca. 30 000 arbejdskraften.
Der findes visse undtagelser (Lov om ændring af udlændingeloven og kildeskatteloven, Opholdstilladelse med henblik på ansættelse på forskningscentret European Spallation Source (ESS) i Sverige) gennem dansk særlovgivning, hvilket trådte i kraft i januar 2017. Disse gør det muligt for tredjelandsstatsborgere, som er ansat eller tilknyttet til forskningsenheden ESS i Lund, at bosætte sig i Danmark, selvom de arbejder i Sverige.
Det fundamentale problem som udfordringerne i at bo sammen i et land og arbejde i hvert sit, medfører, at regionen bliver mindre attraktivt for professionelle aktører udenfor EU/EES, som eksempelvis vil stifte familie. Kompetenceudbuddet hæmmes med andre ord. Enligt en tidligere sag i Migrationsdomstolen anser man desuden, at dette strider mod intentionen i den svenske arbejdskraftindvandrings-lovgivning.
Derudover oplyser den danske Udlændinge- og Integrationsministeriet, at ”en tredjelandsstatsborger med bopæl i et andet land end Danmark, fx Sverige, kan få arbejdstilladelse til Danmark som grænsependler, hvis vedkommende opfylder betingelserne i den danske udlændingelov for at få en arbejdstilladelse efter en af de eksisterende danske erhvervsordninger”.